Nazwisko i imię:
Żydowski Maciej. {właściwym autorem Junga Adrian; Jungius Adryan}
Tytuł:
Libelli Pseudo-Evangelici, Contra Ministromachiam R. D. Stanislai Rescii, A Quodam Gulielmo Philalete Oxoniensi Scripti; Breuis Et solida Refutatio. Edita per Mathiam Zydowski. Lutherus Thesi 28. contra 32. Articulos Louaniensium. Anno 1545. Tomo 1. Ienen. pag. 578. Haereticos, inquit, seriò censemus, et alienos ab Ecclesia Dei esse, Zuuinglianos, et omnes Sacramentarios; qui negant, Corpus et Sanguinem Christi, ore carnali sumi, in uenerabili Eucharistia. Calvinus in ultima admonitione contra Westphalum. Pag. 115. &c. Confessio Ecclesiarum Saxonicarum de Coena Domini; futiles argutiae, scurrilles ineptiae, fides hyperbolica, nugatoria leuitas, contorta Sophismata, fumi calumniarum, crassum delirium, Scythica barbaries. Eius auctores et subscriptores; Anthropomorphitae, falsarij et corruptores, pessimi Theologi ex malis Dialecticis, superba Gigantum factio, ebrij Saxones. Vide lib: 2. Theol. Caluinist: M. Conr: Schlusselburgij.
Miejsce i rok wydania:
B. m. (Poznań, druk. wdowy i dziedziców Jana Wolraba), 1593,
Opis/komentarz:
w 4ce, k. 1, str. 3–39. Na końcu, pod tekstem: Posnaniae M.D.XCIII. Dedykowane przez Macieja Żydowskiego bratu Sebastianowi. — M. Żydowski tylko wydawcą Refutatio, autorem Adrian Junga, SJ (bliżej o tym ob. PSB, t. 11, s. 325). Jest to odpowiedź na pismo Mikołaja Danielewskiego Amica et succincta ad Stanislai Rescii Ministromachiam, Responsio Philalethae Oxoniensis (1592), które Junga nazywa tu Libellus pseudo-evangelicus. Na Refutatio Jungi odpowiedział Danielewski (pod pseudonimem Jan Krzuski) broszurą: Vindiciae, quibus Guilhelmi Philaletae ad Ministromachiam Rescii responsio, contra refutationem Posnaniensem a criminatione et sophismatis vindicatur (1593). Na zarzuty Mikołajewskiego obszernie odpowiedział Junga w Synopsis novi Evangelii (1595). Bohonos, Katalog 1965, poz. 2756. — Encyklopedia katolicka, t. 8, s. 251. — Janociana III, 404–405. — Jocher, Obraz, II, 3169. — Niesiecki, X, s. 200. — Siarczyński, Obraz, 1828, II, s. 385. — Słownik pseud. pisarzy polskich, t. III, s. 704. — Trypućko, Polonica, poz. 2882 (tu mylnie: Mateusz Żydowski). — Wierzbowski, poz. 1773.
Lokalizacja:
Bibl. Sem. Olsztyn — [Dzików] — [Jagiell.] — Kórnik — [Krasińs.] — Lwów UAN — Ossol. (Bawor.) — Pozn. Uniw. — Ros. Bibl. Nar. (Petersb. Publ.) — Uppsala — Warsz. Uniw. — Wileńs. Uniw.
Całość:
Żydowski Maciej.
{właściwym autorem Junga Adrian; Jungius Adryan}
Libelli Pseudo-Evangelici, Contra Ministromachiam R. D. Stanislai Rescii, A Quodam Gulielmo Philalete Oxoniensi Scripti; Breuis Et solida Refutatio. Edita per Mathiam Zydowski. Lutherus Thesi 28. contra 32. Articulos Louaniensium. Anno 1545. Tomo 1. Ienen. pag. 578. Haereticos, inquit, seriò censemus, et alienos ab Ecclesia Dei esse, Zuuinglianos, et omnes Sacramentarios; qui negant, Corpus et Sanguinem Christi, ore carnali sumi, in uenerabili Eucharistia. Calvinus in ultima admonitione contra Westphalum. Pag. 115. &c. Confessio Ecclesiarum Saxonicarum de Coena Domini; futiles argutiae, scurrilles ineptiae, fides hyperbolica, nugatoria leuitas, contorta Sophismata, fumi calumniarum, crassum delirium, Scythica barbaries. Eius auctores et subscriptores; Anthropomorphitae, falsarij et corruptores, pessimi Theologi ex malis Dialecticis, superba Gigantum factio, ebrij Saxones. Vide lib: 2. Theol. Caluinist: M. Conr: Schlusselburgij.
B. m. (Poznań, druk. wdowy i dziedziców Jana Wolraba), 1593,
w 4ce, k. 1, str. 3–39.
Na końcu, pod tekstem: Posnaniae M.D.XCIII.
Dedykowane przez Macieja Żydowskiego bratu Sebastianowi. — M. Żydowski tylko wydawcą Refutatio, autorem Adrian Junga, SJ (bliżej o tym ob. PSB, t. 11, s. 325).
Jest to odpowiedź na pismo Mikołaja Danielewskiego Amica et succincta ad Stanislai Rescii Ministromachiam, Responsio Philalethae Oxoniensis (1592), które Junga nazywa tu Libellus pseudo-evangelicus. Na Refutatio Jungi odpowiedział Danielewski (pod pseudonimem Jan Krzuski) broszurą: Vindiciae, quibus Guilhelmi Philaletae ad Ministromachiam Rescii responsio, contra refutationem Posnaniensem a criminatione et sophismatis vindicatur (1593). Na zarzuty Mikołajewskiego obszernie odpowiedział Junga w Synopsis novi Evangelii (1595).
Bohonos, Katalog 1965, poz. 2756. — Encyklopedia katolicka, t. 8, s. 251. — Janociana III, 404–405. — Jocher, Obraz, II, 3169. — Niesiecki, X, s. 200. — Siarczyński, Obraz, 1828, II, s. 385. — Słownik pseud. pisarzy polskich, t. III, s. 704. — Trypućko, Polonica, poz. 2882 (tu mylnie: Mateusz Żydowski). — Wierzbowski, poz. 1773.
Bibl. Sem. Olsztyn — [Dzików] — [Jagiell.] — Kórnik — [Krasińs.] — Lwów UAN — Ossol. (Bawor.) — Pozn. Uniw. — Ros. Bibl. Nar. (Petersb. Publ.) — Uppsala — Warsz. Uniw. — Wileńs. Uniw.