Nazwisko i imię:
Załuski Józef Andrzej.
Tytuł:
13. 4. 5. 6. 9. 3. 1. 8. 10. 2. 12. 7. 11. 14. 15 CEPHASI Ze LOSIVIJ (to iest Anagrammatice) J. X. Józefa Załuskiego, Referendarza Koronnego &c. Dwa Miecze Katolickiey, w Krolestwie Orthodoxeyskim Odsieczy, przeciwko Nátárczywym PP. Dyssydentow Polskich, zamáchom; Jeden defensive; drugi zaś offensive się máiący, to iest Broń Obosieczna. od impetycyi Polskich Dyssydentow, we 2. Częśćiach wyrażona w I. Częśći (1.) Sto z okłádem rácyi, Konfederácyą Warszawską zbijájących: y (2) Replica; ná Kompilácyą Praw y wolnośći Dyssydentow Polskich w Krolewcu Roku 1720. wydaną. w 2. Częśći (3) Zbior wszystkich statutow, Praw, Edyktow, Konstytucyi Seymowych, y Synodálnych przećiwko Heretykom ferowánych. (4) Specyfikácya Wszystkich zdrad, sedycyi, zámieszánia, y innych kryminálnych ákcyi, od Heretykow w Polszcze popełnionych. (5) Opisánie ciężkich persekucyi; od Kátolikow, w Páństwach Dyssydenckich poniesionych; y Praw surowych przećiwko nim ferowánych. Z Przydatkiem rożnych w podobney máteryi Skryptow y Frágmentow. Z okkázyi Memoryału Imieniem Krola Angielskiego, od Jego Ablegatow; J:K Mći Roku 1731. Podánego. Za roskazaniem y Sumptem I. O. Xćia IMći Biskupa Krakowskiego, do Druku Podana.
Miejsce i rok wydania:
w Wárszáwie w Drukarni J. K. Mći, y Rzeczyp: Schol. Piarum. MDCCXXXI (1731),
Opis/komentarz:
w 4ce, k. tyt., k. 2 nlb. (dedykacja), k. 2 nlb. (przedmowa), k. 1 nlb. (spis rzeczy) k. 4 nlb. (omyłki), str. 437 liczbowanych (sygn. A—Hhh), k. 65 nlb. (Przydatek różnych skryptów), k. 7 nlb. (Paraensis). Razem str. 598. Arkusze najróżniej zestawione. Tu opisany egz. Czartor. jako zdaje się oprawny właściwie. Inne znane mi egzemplarze różnią się przestawieniem arkuszy początkowych na koniec (np. egz. Jagiell. lub z Dzikowa), jak to bywa we wielu wydawnictwach J. A. Załuskiego. Na odwr. k. tyt. herb Załuskich. Następuje na 2. k. dedykacja biskupowi krakowskiemu (K. Szaniawskiemu), w której oświadcza, że dzieło powstało z woli szczególnej tego biskupa. Po czym na 2 k. przedmowa do czytelnika. Opisuje w niej dzieje tej swojej publikacji. Część I wydrukował najpierw i rozdawał różnym osobom osobno. Cephas Zelosius jest anagramem nazwiska, ale zarazem jest wzięty z biblii (Cephas i Zelus). Biskup krakowski kazał mu wyrazić swe imię i dodać część drugą o prześladowaniach katolików w krajach dysydenckich. Wymienia, skąd czerpał swoje wiadomości o prawach polskich przeciw dysydentom (między inn. z Epistolae famil. stryja). Pisał stylem nie wyniosłym ale prostym. Dalej (razem k. 5) idzie spis rzeczy, błędy druku i omissa. Dzieło samo jest polemiką wywołaną z jednej strony protestem Anglii z powodu ucisku dysydentów, z drugiej strony pismem wydanym w r. 1720 po polsku, niem. i po łac. przez Daniela Jabłońskiego (z polecenia propagandy pruskiej) pt. Prawa y wolności dyssydenskiej (ob. Bibl. XXV 216 oraz XXX 57). Załuski nie zna jednak autora tych «Praw», a polską ich edycję dostał do rąk dopiero w trakcie drukowania Dwóch mieczy (str. 179). Wie jednak, że wydana w Królewcu. Na str. 1-5 jest zamieszczony w polskim przekładzie memoriał dwóch ablegatów angielskich, L. Schauba i G. W. Woodwarda, dat. 25 Febr. 1731 w Warszawie, w którym król ang. ujmuje się za dysyd., grożąc represaliami. (Ob. Bibl. XXII, 283. Por. także Przeździecki Diplomatie à la cour de Pologne 1937, t. II, str. 419). Po czym następuje obszerna polemika z przyzwoitym respektem, ale z wielkim na dysydentów resentymentem, że ważyli się quaerere Deos alienos. Na podstawie Sandera i Cichockiego wykazuje obszernie brak tolerancji w Anglii i krwawe prześladowania katolików. Dekretu toruńskiego broni. Powołuje się na Grotiusa De jure (str. 18). Po czym przechodzi do polemiki z «Prawami y woln.». Polemika ta obraca się głównie około konfederacji warszawskiej, gdyż na niej gruntowali dysydenci prawo do liberum exercitium i do równouprawnienia. Załuski, zgodnie z poprzednikami, odmawia konf. warsz. wszelkiej mocy prawnej i obszernie to uzasadnia. Odsyła do Ancuty (Jus plenum 1719), ale i sam dodaje dużo od siebie, przechodząc historię ciągłego, uszczuplania praw dysyd. aż do Augusta II. Od str. 181-227: Summaryusz wszystkich allegacji znajdujących się w Kompilacji Praw y wolności. Zaczyna od przyw. Zygm. Aug. 1563, a kończy na przyw. Aug. II 1720, wykazując, że żaden z tych 80-kilku przywilejów nie uzasadnia praw dysydentów. Te, co uzasadniają, są «pełne suspicji» czy nie są sfabrykowane? Od str. 227: Część II. Jest to zestawienie wszelkich ustaw polskich przeciw heretykom wydanych od r. 1413-24 (przyw. unii horodelskiej i edykt wieluński). Od str. 303: Specifikacya fakcyi, machinacyj, tumultów, buntów, zdrad i krym. akcyi od heretyków polskich popełnionych. — Tu gwałtowny atak na dysydentów, poczynając od Zborowskich Samuela, Jana, Krzysztofa. — Także omawia zdrady ariańskie na rzecz Szwedów i zdradę Szkotów polskich. Od str. 355-388: Gravamina diss. tak z trybunalskich dekretów iako i z inszych miar uformowane, a w r. 1648 na konwok. ordinibus regni podane, teraz repliką zniesione: zbija tu owe gravamina (w liczbie 16) w sprawie liberum exercitium, dodając do nich swoją replikę. Omówiono tu spory prawne: Jerzego Zasławskiego z macochą o majątek, Sam. Bolestraszyckiego o tłumaczeniu Monliusa (Bibl. XXII 602), Zbąskich o opiekę. Wciąż wykazuje, że heretyków nie należy w Polsce cierpieć: «o miła ojczyzno, jakoś kwitnęła, gdyś w wierze katol. nierozerwanie żyła». Od str. 389: Opisanie ciężkich persekucyi od katolików w państwach dyssyd. poniesionych (w Anglii, Szwecyi, Hollandyi). — Tutaj też mówi o prześladowaniu katolików w Toruniu i Gdańsku. »Przydatek różnych skryptów» mieści nast. rzeczy: 1) Dyskurs na konfederacyą. — 2) Excerpt z przemowy Jędrz. Lipskiego, imieniem duchowieństwa 1607. — 3) Stan. Rescii epist. ad Steph. — 4) Excerpt z skryptu Rozsądek o Warsz. sprawach w Krak. 1573. — 5) Seymowa rada abo napominanie pobożne ku seymowi Piotrkowskiemu 1567. — 6) Excerpt z mowy kardynała Commendoni. — 7) Edykty dwa stanów holenderskich przeciw katolikom z r. 1730-1. — 8) Articuli inter cels. Fel. Szaniawski et civitatem Gedan. z r. 1718. — 9) Injuriae cleri Gedanensi. — 10) Postulata ordinis eccles. z r. 1635. — 11) Fragment z książki Józ. Wereszczyńskiego pt. Regula id est institutio seu cursus vitae, uniusque Regis Christiani... (1588). — 12) Fragment dwóch Dyskursów politycznych Jana Dębińskiego komor. gran. — 13) Stan. Hosii Examen seu discussio articuli confoederat. — 14) Altera excussio ejusdem confoed. ad Ludovicum Nivernensem. — 15) Odpowiedź biskupa kuj. do biskupa poznańskiego na list pisany in favore lutrów międzyrzeckich (13 Aug. 1731). Osobno idzie w egz. Czart. Paraenesis do trzech stanów. Cytuje wielu dawniejszych autorów polskich, podając o niektórych cenne bibliograficzne szczegóły: i tak między innymi wymienia na str. 23 druk M. Bembusa (Bibl. XII 456) Vera pax sed politica ok. 1615 (ob. także Bibl. XXIV 170); na str. 33 o więzieniu M. Sibeneychera z powodu broszury Solikowskiego (Bibl. XXIX 45); na str. 50 o Tretera Theatrum Virt. 1588 (Bibl. XXXI 316); na str. 57 Skargi Diskurs 1607 (Bibl. XXVIII 131); na str. 58 Tolibowskiego Dyskurs (Bibl. XXXI 188) wydany staraniem bisk. kujawskiego; na str. 182 o Kojałowicza Fasti Radiviliani 1653, którego rękopis posiadał; na str. 323 J. Sapiehy Adnotationes 1730 (Bibl. XXVII 92). Dzieło zawiera mnóstwo szczegółów obyczajowych i historycznych do dziejów reformacji o Polsce i walk z dysydentami (np. Replika od str. 358), godnych bliższego opracowania. Wspomniane zostało w Bibliografii (XXII 283) pod Memoriał bez rozpoznania autora i tytułu. Książka ta, odpowiadająca nastrojowi mas szlacheckich w stosunku do dysydentów, osiągnęła dużą popularność. W walce, jaka się niebawem wywiązała na sejmach (1764 i 1766) o prawa dysydentów, powoływano się często na «Dwa miecze». Ob. np. pod Żal sprawiedliwy (1763). Jocher 9657 oraz 2982. Jocher błędnie twierdzi, jakoby było wydanie z r. 1737, i mylnie mówi, że rzecz jest wyjęta z Idlińskiego Scrutinium juris (Bibl. XVIII 519). Raczej można by powiedzieć, że jest oparta na Ancuty Jus plenum (Bibl. XII 142). — Volker Der Protestantismus 1910, str. 171 (tu omówienie tego dzieła).
Lokalizacja:
Chrept. — Czartor. — Dzików — Jagiell. — Krasiń. — Ossol. — Raczyń. — Uniw. Lwow. — Uniw. Wileń. — Tor. Kop.
Dodatkowe:
Por. Memoryał z francuskiego przetłumaczony (1731, XXII, 283), przedruk dokumentalnej części dzieła Józefa Andrzeja Załuskiego.
Całość:
Załuski Józef Andrzej.
13. 4. 5. 6. 9. 3. 1. 8. 10. 2. 12. 7. 11. 14. 15 CEPHASI Ze LOSIVIJ (to iest Anagrammatice) J. X. Józefa Załuskiego, Referendarza Koronnego &c. Dwa Miecze Katolickiey, w Krolestwie Orthodoxeyskim Odsieczy, przeciwko Nátárczywym PP. Dyssydentow Polskich, zamáchom; Jeden defensive; drugi zaś offensive się máiący, to iest Broń Obosieczna. od impetycyi Polskich Dyssydentow, we 2. Częśćiach wyrażona w I. Częśći (1.) Sto z okłádem rácyi, Konfederácyą Warszawską zbijájących: y (2) Replica; ná Kompilácyą Praw y wolnośći Dyssydentow Polskich w Krolewcu Roku 1720. wydaną. w 2. Częśći (3) Zbior wszystkich statutow, Praw, Edyktow, Konstytucyi Seymowych, y Synodálnych przećiwko Heretykom ferowánych. (4) Specyfikácya Wszystkich zdrad, sedycyi, zámieszánia, y innych kryminálnych ákcyi, od Heretykow w Polszcze popełnionych. (5) Opisánie ciężkich persekucyi; od Kátolikow, w Páństwach Dyssydenckich poniesionych; y Praw surowych przećiwko nim ferowánych. Z Przydatkiem rożnych w podobney máteryi Skryptow y Frágmentow. Z okkázyi Memoryału Imieniem Krola Angielskiego, od Jego Ablegatow; J:K Mći Roku 1731. Podánego. Za roskazaniem y Sumptem I. O. Xćia IMći Biskupa Krakowskiego, do Druku Podana.
w Wárszáwie w Drukarni J. K. Mći, y Rzeczyp: Schol. Piarum. MDCCXXXI (1731),
w 4ce, k. tyt., k. 2 nlb. (dedykacja), k. 2 nlb. (przedmowa), k. 1 nlb. (spis rzeczy) k. 4 nlb. (omyłki), str. 437 liczbowanych (sygn. A—Hhh), k. 65 nlb. (Przydatek różnych skryptów), k. 7 nlb. (Paraensis). Razem str. 598.
Arkusze najróżniej zestawione. Tu opisany egz. Czartor. jako zdaje się oprawny właściwie. Inne znane mi egzemplarze różnią się przestawieniem arkuszy początkowych na koniec (np. egz. Jagiell. lub z Dzikowa), jak to bywa we wielu wydawnictwach J. A. Załuskiego.
Na odwr. k. tyt. herb Załuskich. Następuje na 2. k. dedykacja biskupowi krakowskiemu (K. Szaniawskiemu), w której oświadcza, że dzieło powstało z woli szczególnej tego biskupa. Po czym na 2 k. przedmowa do czytelnika. Opisuje w niej dzieje tej swojej publikacji. Część I wydrukował najpierw i rozdawał różnym osobom osobno. Cephas Zelosius jest anagramem nazwiska, ale zarazem jest wzięty z biblii (Cephas i Zelus). Biskup krakowski kazał mu wyrazić swe imię i dodać część drugą o prześladowaniach katolików w krajach dysydenckich. Wymienia, skąd czerpał swoje wiadomości o prawach polskich przeciw dysydentom (między inn. z Epistolae famil. stryja). Pisał stylem nie wyniosłym ale prostym. Dalej (razem k. 5) idzie spis rzeczy, błędy druku i omissa.
Dzieło samo jest polemiką wywołaną z jednej strony protestem Anglii z powodu ucisku dysydentów, z drugiej strony pismem wydanym w r. 1720 po polsku, niem. i po łac. przez Daniela Jabłońskiego (z polecenia propagandy pruskiej) pt. Prawa y wolności dyssydenskiej (ob. Bibl. XXV 216 oraz XXX 57). Załuski nie zna jednak autora tych «Praw», a polską ich edycję dostał do rąk dopiero w trakcie drukowania Dwóch mieczy (str. 179). Wie jednak, że wydana w Królewcu. Na str. 1-5 jest zamieszczony w polskim przekładzie memoriał dwóch ablegatów angielskich, L. Schauba i G. W. Woodwarda, dat. 25 Febr. 1731 w Warszawie, w którym król ang. ujmuje się za dysyd., grożąc represaliami. (Ob. Bibl. XXII, 283. Por. także Przeździecki Diplomatie à la cour de Pologne 1937, t. II, str. 419). Po czym następuje obszerna polemika z przyzwoitym respektem, ale z wielkim na dysydentów resentymentem, że ważyli się quaerere Deos alienos. Na podstawie Sandera i Cichockiego wykazuje obszernie brak tolerancji w Anglii i krwawe prześladowania katolików. Dekretu toruńskiego broni. Powołuje się na Grotiusa De jure (str. 18). Po czym przechodzi do polemiki z «Prawami y woln.».
Polemika ta obraca się głównie około konfederacji warszawskiej, gdyż na niej gruntowali dysydenci prawo do liberum exercitium i do równouprawnienia. Załuski, zgodnie z poprzednikami, odmawia konf. warsz. wszelkiej mocy prawnej i obszernie to uzasadnia. Odsyła do Ancuty (Jus plenum 1719), ale i sam dodaje dużo od siebie, przechodząc historię ciągłego, uszczuplania praw dysyd. aż do Augusta II.
Od str. 181-227: Summaryusz wszystkich allegacji znajdujących się w Kompilacji Praw y wolności. Zaczyna od przyw. Zygm. Aug. 1563, a kończy na przyw. Aug. II 1720, wykazując, że żaden z tych 80-kilku przywilejów nie uzasadnia praw dysydentów. Te, co uzasadniają, są «pełne suspicji» czy nie są sfabrykowane?
Od str. 227: Część II. Jest to zestawienie wszelkich ustaw polskich przeciw heretykom wydanych od r. 1413-24 (przyw. unii horodelskiej i edykt wieluński).
Od str. 303: Specifikacya fakcyi, machinacyj, tumultów, buntów, zdrad i krym. akcyi od heretyków polskich popełnionych. — Tu gwałtowny atak na dysydentów, poczynając od Zborowskich Samuela, Jana, Krzysztofa. — Także omawia zdrady ariańskie na rzecz Szwedów i zdradę Szkotów polskich.
Od str. 355-388: Gravamina diss. tak z trybunalskich dekretów iako i z inszych miar uformowane, a w r. 1648 na konwok. ordinibus regni podane, teraz repliką zniesione: zbija tu owe gravamina (w liczbie 16) w sprawie liberum exercitium, dodając do nich swoją replikę. Omówiono tu spory prawne: Jerzego Zasławskiego z macochą o majątek, Sam. Bolestraszyckiego o tłumaczeniu Monliusa (Bibl. XXII 602), Zbąskich o opiekę. Wciąż wykazuje, że heretyków nie należy w Polsce cierpieć: «o miła ojczyzno, jakoś kwitnęła, gdyś w wierze katol. nierozerwanie żyła».
Od str. 389: Opisanie ciężkich persekucyi od katolików w państwach dyssyd. poniesionych (w Anglii, Szwecyi, Hollandyi). — Tutaj też mówi o prześladowaniu katolików w Toruniu i Gdańsku.
»Przydatek różnych skryptów» mieści nast. rzeczy: 1) Dyskurs na konfederacyą. — 2) Excerpt z przemowy Jędrz. Lipskiego, imieniem duchowieństwa 1607. — 3) Stan. Rescii epist. ad Steph. — 4) Excerpt z skryptu Rozsądek o Warsz. sprawach w Krak. 1573. — 5) Seymowa rada abo napominanie pobożne ku seymowi Piotrkowskiemu 1567. — 6) Excerpt z mowy kardynała Commendoni. — 7) Edykty dwa stanów holenderskich przeciw katolikom z r. 1730-1. — 8) Articuli inter cels. Fel. Szaniawski et civitatem Gedan. z r. 1718. — 9) Injuriae cleri Gedanensi. — 10) Postulata ordinis eccles. z r. 1635. — 11) Fragment z książki Józ. Wereszczyńskiego pt. Regula id est institutio seu cursus vitae, uniusque Regis Christiani... (1588). — 12) Fragment dwóch Dyskursów politycznych Jana Dębińskiego komor. gran. — 13) Stan. Hosii Examen seu discussio articuli confoederat. — 14) Altera excussio ejusdem confoed. ad Ludovicum Nivernensem. — 15) Odpowiedź biskupa kuj. do biskupa poznańskiego na list pisany in favore lutrów międzyrzeckich (13 Aug. 1731). Osobno idzie w egz. Czart. Paraenesis do trzech stanów.
Cytuje wielu dawniejszych autorów polskich, podając o niektórych cenne bibliograficzne szczegóły: i tak między innymi wymienia na str. 23 druk M. Bembusa (Bibl. XII 456) Vera pax sed politica ok. 1615 (ob. także Bibl. XXIV 170); na str. 33 o więzieniu M. Sibeneychera z powodu broszury Solikowskiego (Bibl. XXIX 45); na str. 50 o Tretera Theatrum Virt. 1588 (Bibl. XXXI 316); na str. 57 Skargi Diskurs 1607 (Bibl. XXVIII 131); na str. 58 Tolibowskiego Dyskurs (Bibl. XXXI 188) wydany staraniem bisk. kujawskiego; na str. 182 o Kojałowicza Fasti Radiviliani 1653, którego rękopis posiadał; na str. 323 J. Sapiehy Adnotationes 1730 (Bibl. XXVII 92).
Dzieło zawiera mnóstwo szczegółów obyczajowych i historycznych do dziejów reformacji o Polsce i walk z dysydentami (np. Replika od str. 358), godnych bliższego opracowania. Wspomniane zostało w Bibliografii (XXII 283) pod Memoriał bez rozpoznania autora i tytułu.
Książka ta, odpowiadająca nastrojowi mas szlacheckich w stosunku do dysydentów, osiągnęła dużą popularność. W walce, jaka się niebawem wywiązała na sejmach (1764 i 1766) o prawa dysydentów, powoływano się często na «Dwa miecze». Ob. np. pod Żal sprawiedliwy (1763).
Jocher 9657 oraz 2982. Jocher błędnie twierdzi, jakoby było wydanie z r. 1737, i mylnie mówi, że rzecz jest wyjęta z Idlińskiego Scrutinium juris (Bibl. XVIII 519). Raczej można by powiedzieć, że jest oparta na Ancuty Jus plenum (Bibl. XII 142). — Volker Der Protestantismus 1910, str. 171 (tu omówienie tego dzieła).
Chrept. — Czartor. — Dzików — Jagiell. — Krasiń. — Ossol. — Raczyń. — Uniw. Lwow. — Uniw. Wileń. — Tor. Kop.
Por. Memoryał z francuskiego przetłumaczony (1731, XXII, 283), przedruk dokumentalnej części dzieła Józefa Andrzeja Załuskiego.