Nazwisko i imię:
Socyn Faustus (Sozzino), Senensis (1539 † 3 marca 1604), synowiec Leliusa Socyna (pseudonimy: Dominicus Lopez Soc. Jesu, Prosper Dysidaeus, Felix Turpis v. Turpilio, Gratianus Turpio Gerapolensis).
Tytuł:
De Iesv Christi Invocatione Disputatio, Quam Favstvs Socinvs per scripta habuit cùm Francisco Davidis anno 1578, & 1579, paullo ante ipsius Francisci obitum. In qua habetur Responsio ad Defensionem Francisci Dauidis suarum Thesium de Iesu Christo non inuocando antehac non edita. Praefixa est toti operi epistola Socini, qua & tarditatem suae huius edendae Responsionis excusat, & calumnias aduersum se, quibus scriptum, quod sub nomine fratrum Transiluanorum ad N. N. iamdiu editum fuit, eiusq; quoddam quasi proaemium respersum est accurate refellit. Iob. 14 v. 14. Iesus Christus ait: Si quid petieritis in nomine meo, ego faciam.
Miejsce i rok wydania:
Typis Valentini Radekii. Anno cIɔ.Iɔ.XCV (1595).
Opis/komentarz:
w 8ce, kart 12 nlb., str. 275.
Dedykacja autora Omnibus Verbi Dei Ministris, qui in Transiluania... docent z datą
Cracoviae die 14 Iulii 1595, obejmuje 10 kart.
W dedykacji tej wspomina o swej dyspucie z Franckenem Albae Juliae 1579 i o poglądach judaizantów Paleologa, Sommera, Gliriusa; odpowiedział na nie i ukazał swój rękopis Adamo Litterato(?). Ale to było pismo za długie i przyjaciele nakazali je skrócić. (istotnie Socyn, bardzo bystry i pełen erudycji, grzeszy we wszystkich swych pismach niesłychaną rozwlekłością!). Po wydaniu pism judaizantów zwracał się do Blandraty, aby on postarał się o przeciwstawienie im jakiejś odpowiedzi. Mówi, że podobno wydano po węgiersku jego odpowiedź na tezy Davidisa, ale jest to responsio mutilata, błędami zeszpecona. Skoro judaizanci polemizują z jego pismem, dał swoją dysputacją pod prasę. Wreszcie zbija różne kłamstwa o sobie rozszerzane co do swego pobytu w r. 1578 w Siedm. i swoich stosunków z Blandratą, Demetriuszem, Eppeliusem. Dużo o okolicznościach, w jakich przybył z Bazyleji do Siedmiogrodu. Dużo też o stosunku księcia Batorego do walk relig. w Siedmiogrodzie. W końcu data oraz Errata, a na karcie 12 verso: Faustus Socinus Ad lectorem.
Rozpoczynają tezy Davidisa przedstawione w Alba Julia Socynowi (w r. 1578) i odpowiedź Socyna. Od str. 17 list Blandraty do Socyna z odpowiedzią.
Na str. 23—275 idzie właściwy traktat (bez osobnego tytułu), podzielony na 28 rozdziałów. Zwykłym u Socyna obyczajem zamieszcza on najprzód ustępy tekstu przeciwnika (Davidisa), a pod każdym swoją wyczerpującą „Responsio” na ustęp za ustępem. Na str. 275: Absoluta est haec de Jesu Christi inuocatione Disputatio... 1579 mense majo Claudiopoli in Transsylvania.
Por. Epistolae Socyna str. 143, 198, 481, 578, gdzie koresponduje w sprawie tej polemiki z przyjaciółmi.
W bliskim związku z tą pracą Socyna pozostaje jego polemika z Franckenem.
Przedruk w Opera II.
Bock II 843—4. — Wierzbows. I 624. — Fock Der Socin. 1847 str. 158.
Lokalizacja:
Czartor. — Dzików — Kórnik — Ossol. — Warsz. uniw.
Całość:
Socyn Faustus (Sozzino), Senensis (1539 † 3 marca 1604), synowiec Leliusa Socyna (pseudonimy: Dominicus Lopez Soc. Jesu, Prosper Dysidaeus, Felix Turpis v. Turpilio, Gratianus Turpio Gerapolensis).
De Iesv Christi Invocatione Disputatio, Quam Favstvs Socinvs per scripta habuit cùm Francisco Davidis anno 1578, & 1579, paullo ante ipsius Francisci obitum. In qua habetur Responsio ad Defensionem Francisci Dauidis suarum Thesium de Iesu Christo non inuocando antehac non edita. Praefixa est toti operi epistola Socini, qua & tarditatem suae huius edendae Responsionis excusat, & calumnias aduersum se, quibus scriptum, quod sub nomine fratrum Transiluanorum ad N. N. iamdiu editum fuit, eiusq; quoddam quasi proaemium respersum est accurate refellit. Iob. 14 v. 14. Iesus Christus ait: Si quid petieritis in nomine meo, ego faciam.
Typis Valentini Radekii. Anno cIɔ.Iɔ.XCV (1595).
w 8ce, kart 12 nlb., str. 275.
Dedykacja autora Omnibus Verbi Dei Ministris, qui in Transiluania... docent z datą
Cracoviae die 14 Iulii 1595, obejmuje 10 kart.
W dedykacji tej wspomina o swej dyspucie z Franckenem Albae Juliae 1579 i o poglądach judaizantów Paleologa, Sommera, Gliriusa; odpowiedział na nie i ukazał swój rękopis Adamo Litterato(?). Ale to było pismo za długie i przyjaciele nakazali je skrócić. (istotnie Socyn, bardzo bystry i pełen erudycji, grzeszy we wszystkich swych pismach niesłychaną rozwlekłością!). Po wydaniu pism judaizantów zwracał się do Blandraty, aby on postarał się o przeciwstawienie im jakiejś odpowiedzi. Mówi, że podobno wydano po węgiersku jego odpowiedź na tezy Davidisa, ale jest to responsio mutilata, błędami zeszpecona. Skoro judaizanci polemizują z jego pismem, dał swoją dysputacją pod prasę. Wreszcie zbija różne kłamstwa o sobie rozszerzane co do swego pobytu w r. 1578 w Siedm. i swoich stosunków z Blandratą, Demetriuszem, Eppeliusem. Dużo o okolicznościach, w jakich przybył z Bazyleji do Siedmiogrodu. Dużo też o stosunku księcia Batorego do walk relig. w Siedmiogrodzie. W końcu data oraz Errata, a na karcie 12 verso: Faustus Socinus Ad lectorem.
Rozpoczynają tezy Davidisa przedstawione w Alba Julia Socynowi (w r. 1578) i odpowiedź Socyna. Od str. 17 list Blandraty do Socyna z odpowiedzią.
Na str. 23—275 idzie właściwy traktat (bez osobnego tytułu), podzielony na 28 rozdziałów. Zwykłym u Socyna obyczajem zamieszcza on najprzód ustępy tekstu przeciwnika (Davidisa), a pod każdym swoją wyczerpującą „Responsio” na ustęp za ustępem. Na str. 275: Absoluta est haec de Jesu Christi inuocatione Disputatio... 1579 mense majo Claudiopoli in Transsylvania.
Por. Epistolae Socyna str. 143, 198, 481, 578, gdzie koresponduje w sprawie tej polemiki z przyjaciółmi.
W bliskim związku z tą pracą Socyna pozostaje jego polemika z Franckenem.
Przedruk w Opera II.
Bock II 843—4. — Wierzbows. I 624. — Fock Der Socin. 1847 str. 158.
Czartor. — Dzików — Kórnik — Ossol. — Warsz. uniw.
De Iesv Christi Invocatione Disputatio, Quam Favstvs Socinvs per scripta habuit cùm Francisco Davidis anno 1578, & 1579, paullo ante ipsius Francisci obitum. In qua habetur Responsio ad Defensionem Francisci Dauidis suarum Thesium de Iesu Christo non inuocando antehac non edita. Praefixa est toti operi epistola Socini, qua & tarditatem suae huius edendae Responsionis excusat, & calumnias aduersum se, quibus scriptum, quod sub nomine fratrum Transiluanorum ad N. N. iamdiu editum fuit, eiusq; quoddam quasi proaemium respersum est accurate refellit. Iob. 14 v. 14. Iesus Christus ait: Si quid petieritis in nomine meo, ego faciam.
Typis Valentini Radekii. Anno cIɔ.Iɔ.XCV (1595).
w 8ce, kart 12 nlb., str. 275.
Dedykacja autora Omnibus Verbi Dei Ministris, qui in Transiluania... docent z datą
Cracoviae die 14 Iulii 1595, obejmuje 10 kart.
W dedykacji tej wspomina o swej dyspucie z Franckenem Albae Juliae 1579 i o poglądach judaizantów Paleologa, Sommera, Gliriusa; odpowiedział na nie i ukazał swój rękopis Adamo Litterato(?). Ale to było pismo za długie i przyjaciele nakazali je skrócić. (istotnie Socyn, bardzo bystry i pełen erudycji, grzeszy we wszystkich swych pismach niesłychaną rozwlekłością!). Po wydaniu pism judaizantów zwracał się do Blandraty, aby on postarał się o przeciwstawienie im jakiejś odpowiedzi. Mówi, że podobno wydano po węgiersku jego odpowiedź na tezy Davidisa, ale jest to responsio mutilata, błędami zeszpecona. Skoro judaizanci polemizują z jego pismem, dał swoją dysputacją pod prasę. Wreszcie zbija różne kłamstwa o sobie rozszerzane co do swego pobytu w r. 1578 w Siedm. i swoich stosunków z Blandratą, Demetriuszem, Eppeliusem. Dużo o okolicznościach, w jakich przybył z Bazyleji do Siedmiogrodu. Dużo też o stosunku księcia Batorego do walk relig. w Siedmiogrodzie. W końcu data oraz Errata, a na karcie 12 verso: Faustus Socinus Ad lectorem.
Rozpoczynają tezy Davidisa przedstawione w Alba Julia Socynowi (w r. 1578) i odpowiedź Socyna. Od str. 17 list Blandraty do Socyna z odpowiedzią.
Na str. 23—275 idzie właściwy traktat (bez osobnego tytułu), podzielony na 28 rozdziałów. Zwykłym u Socyna obyczajem zamieszcza on najprzód ustępy tekstu przeciwnika (Davidisa), a pod każdym swoją wyczerpującą „Responsio” na ustęp za ustępem. Na str. 275: Absoluta est haec de Jesu Christi inuocatione Disputatio... 1579 mense majo Claudiopoli in Transsylvania.
Por. Epistolae Socyna str. 143, 198, 481, 578, gdzie koresponduje w sprawie tej polemiki z przyjaciółmi.
W bliskim związku z tą pracą Socyna pozostaje jego polemika z Franckenem.
Przedruk w Opera II.
Bock II 843—4. — Wierzbows. I 624. — Fock Der Socin. 1847 str. 158.
Czartor. — Dzików — Kórnik — Ossol. — Warsz. uniw.